• Donatella Montini

    Donatella Montini is Associate Professor in English Language and Translation at “Sapienza”, University of Rome. She is the author of The Language of Fiction (2007), I discorsi dei re. Retorica e politica in Elisabetta I e in Henry V di Shakespeare (1999), Le lettere di Shakespeare (1993), co-author of The World Wide Reader - A History and Anthology of Literatures in English (2001). She is currently working on the epistolary language and translating Samuel Richardson’s Correspondence.
    cavour119@virgilio.it

    Books

    Nel laboratorio di Richardson- Romanzo e società nelle lettere private di Samuel Richardson, Viterbo, Sette Città (forthcoming).
    The Language of Fiction. Pratiche di lettura del testo narrativo, Roma, Carocci, 2007.
    G.Cerulli, E.Cori, D.Montini (eds), The World Wide Reader - A History and Anthology of Literatures in English, Firenze, La Nuova Italia-Oxford University Press, 2001.
    I discorsi dei re -Retorica e politica in Elisabetta I e in Henry V di W. Shakespeare, Bari, Adriatica, 1999.
    C.Gatto and D.Montini (eds), Jane Eyre di Charlotte Bronte, Guida alla Lettura, Torino, Loescher, 1997.
    Le lettere di Shakespeare, Roma, Bulzoni, 1993.

    Articles

    "Elizabeth I and the Rhetoric of the Country", in Alessandra Petrina (ed.) Queen and Country: The Relation between the Monarch and the People in the Development of the English Nation, forthcoming.
    “John/Giovanni: Florio “mezzano e intercessore” della lingua italiana”, in Memoria di Shakespeare, VI, Roma, Bulzoni, 2008, pp.47-57
    "Anna Laetitia Barbauld’s Ethics of Sentiment", in Crisafulli, Lilla Maria and Cecilia Pietropoli (eds), Romantic Women Poets. Genre and Gender, Amsterdam/New York: NY, 2007, VIII, pp.185-194.
    "Tradurre Shakespeare per gli inglesi: Henry V di Aaron Hill", in Aula VI, a lezione da Agostino Lombardo, Roma: Bulzoni, 2006, 137-149.
    Thomas Holcroft, Anna St.Ives; Robert Bage, Hermsprong, in Dizionario delle opere e dei personaggi, Milano: Bompiani, 2006.
    "Lovelace, I remember, told me once…, ovvero processi di corruzione della realtà nell'Epistolario di Samuel Richardson", in Fictions - Studi sulla narratività, - I casi del romanzo II (2003), Pisa: Istituti Editoriali e Poligrafici Internazionali, pp.57-67.
    "Owning the text, disowning the hand. Sir Charles Grandison, the epistolary novel and copyright" in G. Iamartino, M. Bignami, and C. Pagetti (eds), The economy principle in English: linguistic, literary and cultural perspectives - Proceedings of the 19th Conference of the Associazione Italiana di Anglistica (Milan, 21-23 Sept 1999), Milano: Unicopli, 2002, pp.376-384.
    "Non più giganti o demoni": Barbauld, Richardson e la forma del romanzo", in Lilla Maria Crisafulli and Cecilia Pietropoli (eds), Le poetesse romantiche inglesi. Tra identità e genere, Roma: Carocci, 2002, pp.195-201.
    "The Black Prince di Iris Murdoch", in Agostino Lombardo (ed.) Shakespeare e il Novecento, Roma: Bulzoni, 2002, pp.377-392.
    "Henry VIII e la scena della memoria", in Agostino Lombardo (ed.) Memoria di Shakespeare, 2, 2001, Roma: Bulzoni, pp.55-67.
    "The Regal Illusion: Politics and Rhetoric in the Speeches of Elizabeth I and in Shakespeare’s Henry V", in H.Klein and M.Marrapodi (eds), Shakespeare and Italy, Shakespeare Yearbook, X, (1999) , Lewiston: The Edwin Mellen Press, pp.211-224.
    "Definizioni di (un) genere, ovvero le scritture di Pamela", Passaggi XII, 1-2, 1998, pp.40-53.
    "La bisbetica in trono. Contaminazioni di potere e di genere in The Taming of the Shrew", in Mariangela Tempera (ed.) The Taming of the Shrew - dal testo alla scena, Bologna: CLUEB, 1997, pp.141-154.
    ""God gives not Kings the stile of Gods in vaine". Rapporto tra scrittura e regalità nelle opere di James I", Merope VI, 11, 1994, pp.45-67.
    "King John: anatomia della regalità", in Mariangela Tempera (ed.) King John - dal testo alla scena, Bologna: CLUEB, 1993, pp.71-90.
    "Chi ha paura della pazza della soffitta? Letture del personaggio di Bertha Rochester", Passaggi 2, 1992, pp.49-56.
    "La lettera della scena shakespeariana tra oggetto e scrittura. Un esempio: The Two Gentlemen of Verona", Textus III, 1990, pp.95-124.