• Laura Tosi

    Laura Tosi is Associate Professor of English Literature at the University Ca’ Foscari in Venice. Her research spans the areas of Elizabethan, Jacobean and Restoration drama, women’s studies, postmodernist fiction, and children’s literature. Her main publications include a monograph on Ben Jonson (Comunicazione e aggressione, Milan, 1998), and a book on John Webster (La memoria del testo, Pisa 2001). She has edited a collection of essays on children's literature (Hearts of Lightness: the Magic of Children's Literature, Venice 2001) and an anthology of nineteenth-century fairy tales (Draghi e Principesse, Venice 2003). Recently, she published a book on the literary fairy tale in England (La fiaba letteraria inglese. Metamorfosi di un genere, Venice 2007).
    tosilaur@unive.it

    List of Publications

    Books
    La fiaba letteraria inglese. Metamorfosi di un genere, Venezia, Marsilio, 2007 (pp.180)
    Draghi e Principesse. Fiabe impertinenti dell'Ottocento Inglese, con testo a fronte, Venezia, Marsilio, 2003 (pp. 283)
    (ed.) Hearts of Lightness: the Magic of Children's Literature, Venezia, Cafoscarina, 2001 (pp. 197)
    La memoria del testo. Un'analisi macrotestuale delle tragedie di John Webster, Pisa, Pacini, 2001 (pp. 143.)
    Comunicazione e aggressione. Strategie di violenza e stati di contesa nelle commedie di Ben Jonson, Milano, Cisalpino, 1998 (pp.208).

    Main Articles (1991-2008)
    "Intertextuality in John Webster's The White Devil", Annali di Cà Foscari,vol. XXX, 1-2, 1991 (pp. 317-334).
    "Convenzioni metadrammatiche/metateatrali nel teatro tragico di John Webster", Textus, vol. IV, 1991 (pp. 3-32).
    "Percorsi di critica femminista in area anglosassone", Passaggi, vol. 16, 1992 (pp. 57-63).
    "Spazi di solitudine/solitudine degli spazi: l'emancipazione dell'anziano in Quartet in Autumn di Barbara Pym", Annali di Cà Foscari, vol. XXXII, 1-2, 1993 (pp. 359-376).
    "Their death: a hideous storm of terror: echi websteriani e rimozione della morte in Not to Disturb di Muriel Spark", Passaggi, vol. 18, 1993, (pp. 69-77).
    "Metafiction in The Black Prince di Iris Murdoch", Linguistica e Letteratura, vol. XVII, 1993 (pp. 181-216).
    "Paradigmi ascensionali/discensionali in The Rape of the Lock di A. Pope", Merope vol. 11, 1994, (pp. 19-44).
    "Webster's Borrowing from Guazzo's Civile Conversation in The White Devil", in Michele Marrapodi (ed.), Il mondo italiano del teatro inglese del rinascimento. Relazioni culturali e intertestualità, Palermo, Flaccovio, 1995 (pp. 81-96).
    "The story won't tell: strategie discorsive e diegetiche dell'ambiguità in The Turn of the Screw di Henry James", Annali di Cà Foscari, vol.XXXIV, 1996 (pp. 365-381).
    "La conversazione del villain nelle tragedie di John Webster" in C. Dente Baschiera, M. Domenichelli, A. L. Johnson (a cura di) Lo spazio della conversazione, Pisa, ETS, 1996 (pp. 131-142).
    "Modelli comunicativi negli scambi Katherina-Petruchio: strategie di riformulazione e deformazione della parola in The Taming of the Shrew" in M. Tempera (ed), The Taming of the Shrew. Dal testo alla scena, Bologna, Clueb, 1997 (pp. 155-166).
    "Riscrittura, rievocazione, riproduzione della storia letteraria in Possession di A.S. Byatt e Arcadia di T. Stoppard", Annali di Cà Foscari, vol. XXXVII, 1998 (pp. 519-538).
    "La critica femminista shakespeariana: direzioni di ricerca e prospettive", Passaggi, vol. 23, 1998 (pp. 23-39).
    "Painting, Deception and Illusion in Elizabethan-Jacobean Theatre", Textus, vol. XII, 1999 (pp. 37-56).
    "Woman's Pictorial Representation and Patriarchal Control in Elizabethan Drama", Annali di Cà Foscari vol. XXXVIII, 1999 (pp. 675-693).
    "Violent Communication and Verbal Deception in Ben Jonson's Volpone and The Alchemist", Prospero, vol.VI, 1999, (pp. 147-161).
    "La Dunciad e il masque elisabettiano: scene di metamorfosi e sovversione dell'autorità", Merope XI, n. 29-30, Gennaio- Maggio 2000 (pp. 23-45).
    "Childhood is Another Country: Conflicts Between the Adult and the Child Worlds in R. Dahl's Fiction", in Rocio Davies (ed.), Small Worlds: Visions of Childhood in Contemporary Literature in English, Pamplona, EUNSA, 2001 (pp. 177-188).
    "Did They Live Happily Ever After? Rewriting Fairy Tales for a Contemporary Audience" in Laura Tosi (cura e introduzione) Hearts of Lightness: the Magic of Children's Literature, Venezia, Cafoscarina, 2001 (pp. 101-124). reprinted in P. Hunt (ed.) Children's literature : critical concepts in literary and cultural studies, London and New York, Routledge, 2006, pp. 271-290.
    "Etnicità. Viaggio nei libri per l'infanzia anglosassoni", Polis LXXII, Luglio 2001, (pp. 28-30).
    "Smart Princesses, Clever Choices. The Deconstruction of the Cinderella Paradigm and the Shaping of Female Cultural Identity in Adult and Children's Contemporary Rewritings of Fairy Tales", Miscelanea vol. 24, 2001, pp. 93-106.
    "Open Doors to Multiculturalism: Representations of Ethnicity in Children's Literature" in S. Bassi, S. Bertacco, R. Bonicelli (a cura di), In That Village of Open Doors. Le nuove Letterature crocevia della cultura moderna, Venezia, Cafoscarina, 2002 (pp. 179-194).
    "'All he writes, is rayling': linguaggio della satira e satira del linguaggio nelle commedie di Ben Jonson" in M. Chiabò e F. Doglio, Satira e beffa nelle commedie europee del rinascimento, Roma, Edizioni Torre d'Orfeo, 2002 (pp. 271-288).
    " 'Now hath time made me his numbering clock': osservazioni sul tempo in Richard II, Rivista di Letterature Moderne e Comparate, vol. LV, 2002 (pp. 1-19).
    "Teaching Children's Literature: Perspectives for Undergraduate Courses in English Departments", Textus XVI, 2003 (pp. 37-58).
    “Viaggi in distopia: nuovi mondi e grandi fratelli” in Flavio Gregori (a cura di) Singin’ in the Brain. Il mondo distopico di A Clockwork Orange, Torino: Lindau, 2004, pp. 77-96.
    “Some Random Thoughts on the Position of Children’s Literature Studies Today: the View from Italy”, Journal of the Centre for Research and Education in the Arts vol. 4, 2003-2004, pp. 6-8.
    “ ‘Then Rose the Seed of Chaos’: Masque and Antimasque in The Dunciad in Four Books”, Studies in the Literary Imagination vol. 38.1 Spring 2005, pp. 199-219.
    “Princesses and Dragons. The Refashioning of Female Identity as a Rescuer in Victorian and Contemporary Fairy Tales”, in Children's Fantasy Fiction: Debates for the Twenty-First Century, edited by N. Moody and C. Horrocks, Liverpool, The Association for Research in Popular Fictions and Liverpool John Moore University, 2005, pp. 334-347.
    “Quando il giardino incantato non è un paese delle meraviglie, ovvero, l’ambiguo confine tra utopia e distopia nella letteratura per ragazzi”, Rivista di Studi Vittoriani XI, fasc. 18-19, 2005, pp. 95-108.
    "Children’s Literature in No-Land: Utopian Spaces and Gendered Utopias in Evelyn Sharp’s Fairy Tales” in C. Bimberg and T. Kullman (eds), Children’s Books and Children’s Readers, Shaker Verlag, 2006, pp. 35-46.
    “The Child Reader in the Text. Intertextuality and Metafiction in Contemporary Versions of Traditional Fairy Tales”, Rivista di Letterature Moderne e Comparate, vol. LVI, 2006, pp.71-90.
    “A Map of Dis-Unity: Henry V and the Making of ‘England’” in S. Bassi and R. Cimarosti (eds.) Paper Bullets of the Brain. Experiments with Shakespeare, Venezia, Cafoscarina, 2006, pp. 145-166.
    “La fiaba letteraria inglese, dalle origini al postmoderno. Proposte per una bibliografia” in F. Orestano (ed.) Tempi moderni nella children’s literature: storie, personaggi, strumenti critici, Milano, CUEM, 2007, pp. 183-222.
    “Once Upon Many Times: the Literary Fairy-Tale ‘Canon’ in England”, in Ripensare il canone. La letteratura inglese ed anglo-americana, a cura di Gianfranca Balestra e Giovanna Mochi, Roma, Artemide, 2007, pp. 95-106.
    “C’ero una volta, ovvero, il personaggio della fiaba e la scoperta della soggettività”, in Chiara Lombardi (ed.), Il personaggio: figure della dissolvenza e della permanenza, Torino, Edizioni dell’Orso, 2008, pp. 611-618.